Edycja źródłowa: „J. Paszkiewicz (XVIII w.) REQUIEM”

31 Gru
31 grudnia 2018

Edycja źródłowa: „J. Paszkiewicz (XVIII w.) REQUIEM”

Pod redakcją współpracującej z Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu – prof. UAM dr. hab. Aliny Mądry – ukazała się edycja źródłowa rękopisu znajdującego się w zasobie Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu: „J. Paszkiewicz (XVIII w.) REQUIEM”.

Pośród ocalałych rękopisów z XVIII wieku, pochodzących jeszcze z kolegiaty pw. św. Marii Magdaleny w Poznaniu, odnajdujemy dwa odpisy Requiem ex Dis [Es] J. Paszkiewicza. Obecnie nie posiadamy żadnych informacji, które wniosłyby wiedzę o kompozytorze. Wiemy o nim tylko tyle, ile zamknięte jest w zapisie muzycznym tej żałobnej  mszy…

Requiem Paszkiewicza zawiera muzycznie interesujące fragmenty. Można by, choć z niejaką ostrożnością, stwierdzić, że odnajdujemy w nim cechy XVIII-wiecznego stylu włoskiego, kojarzącego się z muzyką religijną Giovanniego Battisty Pergolesiego, czy cechy dramaturgii rodem z utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na szczególną uwagę zasługuje wirtuozowska aria basowa z sekwencji Dies irae – Tuba mirum, która bliska jest popisowi w stylu neapolitańskim…

Choć nie wiemy, na jaką okazję powstała ta żałobna msza, to jest ona niezwykle ważnym elementem poznańskiego dziedzictwa muzycznego. W związku z uroczystościami pochówkowymi wykonano ją po raz pierwszy po ponad 200 latach dnia 9 listopada 2018 roku, w czasie mszy odprawionej w intencji znamienitych poznaniaków. Dzięki temu powróciła do praktyki wykonawczej i do świadomości mieszkańców miasta. Możliwe, że pośród chowanych ponownie znalazł się ten, dla którego owo Requiem było napisane. Takie powroty to „mosty” łączące przeszłość z dniem dzisiejszym. Poznając, czy wręcz odkrywając zabytki muzyczne, możemy w pełni świadomie budować naszą przyszłość. A muzyka była i jest tego ważnym elementem (z komentarza: Alina Mądry, J. Paszkiewicz, Requiem ex Dis [Es]) .